کد مطلب:312206 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:717

نیای مادری عباس
دودمان مادری عباس (ع) نیز خاندانی اصیل، شجاع و دارای شخصیت های بزرگ و بارز است. نسب شناسان [1] خاندان ام البنین را این گونه معرفی كرده اند:

آنان فرزندان وحید بن كعب از بنی عامر بن كلاب اند. ام البنین دختر حزام [2] بن خالد بن ربیعة بن وحید همسر علی بن ابی طالب [(ع)] بود كه محمد اصغر، عثمان، جعفر و عباس را به دنیا آورد.

بانوی صبر و دلیری، حضرت ام البنین، خود یكی از برترین گرامیان این خاندان است. [3] رفتار او با امیرمؤمنان (ع) و دو فرزند گرامی اش [4] و استعداد وی برای باروری فرزندی چون عباس (ع) از اوصاف گرانقدر اوست. اگر در تاریخ غیر از صبوری او در شهادت فرزندانش چیزی به یادگار نمانده بود، همین كافی بود كه به مقام بلند و بینش والای او پی ببریم؛ چه رسد كه از رفتار حضرت زینب (س) در دیدار با او و دل جویی او پس از ماجرای كربلا نقل هایی در سطور تاریخ به چشم می خورد. حضرت زینب (س) پس از رسیدن به مدینه به دیدار این بانوی گرامی رفت و شهادت فرزندانش را به او تسلیت گفت، همچنین در اعیاد نیز به دیدار و زیارت او می رفت [5] .



[ صفحه 26]




[1] جمهرة انساب العرب، ص 282.

[2] اكثر مورخان و ارباب تراجم، اين نام را «حزام» (با «ح» مكسور و «ز») ضبط كرده اند: الكامل، ج 4، ص 76؛ الاصابة ج 1، ص 375؛ جمهرة انساب العرب، ص 282؛ معارف ابن قتيبه، ص 12. تنها عبدالواحد مظفر در بطل العلقمي (ج 1، ص 91) «حزام» را غلط مي شمارد و ضبط درست آن را «حرام» مي داند.

[3] نقش مادر در تكوين شخصيت فرزند در فرهنگ اسلامي از بايسته هاي تحقيقي است كه مي توان در اين جا بدان توجه نمود.

[4] العباس، ص 73.

[5] همان.